کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



برش‌هایی از نوزدهمین نمایشگاه کتاب و مطبوعات- بخش دوم

4- نمایشگاه امسال، از حیث چینش و مساحت غرفه‌ها جالب بود. به جز ترتیب و چیدمان غیر‌قابل درک غرفه‌ها، این مساحت و متراژ اختصاصی هر غرفه بود که توجه را جلب می‌کرد. انتشاراتی مثل طرح‌نو که جز فعالان نشر علوم انسانی است جای کافی برای نمایش کتاب‌هایش نداشت. نشر سرایی در یک کنج بود که ابتداباید داخل غرفه می‌شدی تا کتاب‌هایش را ببینی. امید ایرانیان کمتر از شش متر جا داشت. انتشارات قلم هم همینطور. نشر ماهور هم به علت کم بودن فضای غرفه (9 متر) عطای نمایشگاه را به لقایش بخشید. احتمالا سهم این ناشران در همان سالن‌هایی بود که پاریال سوختند. البته غرفه‌های غیر سیاسی ومانند نشر ققنوس وضع بهتری داشتند. اما بهترین غرفه‌ها اختصاص به انتشارات مرتبط با علوم اسلامی با قرائت رسمی داشت. امیدوارم این جهالت به حساب اسلام نوشته نشود. در نمایشگاه مطبوعات وضع ناگوار تر بود. نشریات طنز و یا آموزش زبان مثل پیام بازرگانی در جاهای مختلف پراکنده بودند. مساحت غرفه‌های شرق و اعتماد ملی خوب بود اما ماهنامه‌های نامه و چشم‌انداز ایران حداکثر توانایی میزبانی سه تا چهار نفر را در غرفه‌شان داشتند. بقیه باید بیرون بیاستند.
5- آقا ببخشید! نوار و CD که قبلا منتشر می‌کردید رو نیاوردید نمایشگاه؟
چرا آوردیم ولی گشتاپو همش رو امروز صبح جمع کرد
.
ناشرانی که همراه کتاب CD هم منتشر می‌کردند حق فروش آن‌ها را در نمایشگاه امسال نداشتند. کتاب‌هایی هم از غرفه‌ها جمع آوری شد. کتاب‌های گنجی، بوف کور صادق هدایت و تاویل آن، غلو مرحوم آیت‌الله صالحی نجف‌آبادی و کتاب‌هایی دیگر. بعضی غرفه‌ها به علت عدم رعایت ضوابط بسته شدند. این مکالمه آخر را هم چندباری شنیدم.
یک آقای قلچماق با بیسیم: خانم! اون خانومی که تو غرفه شما نشستند مهمون شما هستند؟
خانم غرفه دار: بله.
همان قلچماق سابق با بیسیم: بگید حجابشون رو درست کنند.
6- نمایشگاه مطبوعات از آن چه انتظار داشتم بی‌رمق‌تر بود. البته نسبت به پارسال که به علت انتخابات ریاست جمهوری هیجان داشت، انتظار افت طبیعی بود ولی نه به این مقدار. دیدن سیاسیون و روزنامه‌نگاران جالب بود ولی حرفهای‌شان به اندازه خودشان جالب نبودند. دیدن روزنامه‌هایی که برای بقا و تثبیت خود تئوری‌سازی می‌کنند و ابایی از بیان بی‌اثر دانستن نمایشگاه و بی‌فایده دانستن انتقادات خوانندگان ندارند، حالم را بد می‌کند.
7- سال پیامبر اعظم بود و تبلیغات نخ‌نما و کودکانه پیامبر. رادیوی نمایشگاه چند باری تبریک می‌گفت و یک کتابچه هم به نام گزارش لحظه به لحظه تولد پیامبر توزیع شد. مصداق عینی بد دفاع کردن. ای‌کاش سیره نبوی پیامبر اکرم هم قابل توزیع بود.
8- تحدید و تهدید نشر و ناشر. وزیر ارشاد می‌گوید ما به قانون عمل می‌کنیم، اگر تا به حال قانون اجرا نمی‌شد مشکل ما نیست. نمی‌دانم با این وضع چه بر سر نشر می‌آید. شاید یک روز همه ما بازار زیر زمینی کتاب انقلاب را به نمایشگاه کتاب ترجیح بدهیم.

ادامه ندارد.

پ.ن. برش‌هایی از نوزدهمین نمایشگاه کتاب و مطبوعات بخش اول

| هادی | 6:09 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.