کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



از مطهری تا ...

"من اگر چه فرزند عزیزی که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد." بخشی از پیام امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری
این روز‌ها که روز معلم می‌گویندش، یادآور شهید مطهری است البته نه آن‌طور که باید و شاید. مدرسه‌رو‌ها به فکر روز معلم و تقدیر از این قشرند، معلمان هم ناراضی از جایگاه اجتماعی و حقوقی‌شان و در این بازار مکاره می‌ماند صدا و سیما و چند روزنامه که بعضا به صورتی تقدیر از این شهید می‌کنند که شوری نمی‌انگیزد و دفتر تفکری ورق نمی‌زند.
خود را مدیون می‌دانم اگر کتابی خواندم و بهره‌ای بردم و ناسپاسی کنم و شکر نگویم. هر چند از کتاب‌های یادگار‌‌مانده از آن شهید، به دلایل مختلفی که همه‌مان آشناییم نتوانستم بیش از چند تا را مطالعه کنم اما همان اندک هم تلنگری به فکر میزند. امروز که دو دهه از شهادت مطهری می‌گذرد، هنوز هم کتاب‌های او منبع و مرجع است. هر چند راز این ماندگاری نه چندان برایم معلوم است و نه مکشوف. اما سعی می‌کنم در چند بعد شناخت اندک خودم را بنگارم.
1- مطهری برای امام خمینی مصداق فرزند بود. آیا می‌توان خصلت‌های امام را در مطهری دید؟ دینداری، علاقه به تحقیق و بررسی علمی و موارد زیادی که خود می‌دانید. اما از نظر من شجاعت مطهری بیشتر جلب نظر می‌کند. مطهری مصداق "لا تقف ما لیس لک به العلم" تا یقین پیدا نمی‌کرد دنبال چیزی نمی‌رفت. در جایی خواندم که در دوران طلبگی شهید مطهری نماز را به قصد رجا می‌خواند یعنی خدا را فرضا پذیرفته بود و نه عقلا. و البته از این گفته حضرت علی که" هرگز اگر راه حق را یافتید، از این‌که در اقلیت هستید وحشت نکنید." هم تبعیت می‌کرد. شهامت او در پرداختن به مسائل فکری روز حتی اگر با اندیشه رایج متضاد باشد، بیان کننده این موضوع است.این شجاعت تا آن‌جا پیش رفت که بخشی از کتاب‌هایش که مبانی فکری نظام خوانده می‌شود به زیر تیغ سانسور برود. مطهری بود که اشکالات سازمان روحانیت شیعه را نه در خفا بلکه برای عموم بیان کرد و آن را دنباله رو عوام دانست. هم او بود که در حماسه حسینی به خرافات تاخت. رد پای این شجاعت را در آثار او قطعا خواهید یافت.
2- قرآن برای مطهری مرجع بود. اعتقادی که او به قرآن داشت کمتر بین دیگر روحانیون دیده می‌شد و حتی می‌شود. صرف بیان این‌که فلان حدیث از فلان امام است او را اغنا نمی‌کرد. بلکه آن حدیث را به قرآن ارائه می‌کرد و اگر مویدی بر آن می‌یافت، می‌پذیرفتش. حتی در سخنرانی‌هایش اس و اساس بر آیه‌ای از قرآن است و در پی آن حدیث و روایات. او بر خلاف اخباریون و قشریون معتقد بود باید قرآن را به مردم عرضه کرد. اگر مقایسه‌ای بین یکی از سخنرانی‌های شهید مطهری چه مکتوب شده و چه صوتی، با سخنرانی‌های پخش شده از صدا و سیما انجام دهید به این نکته پی خواهید برد.
3- مطهری یک اصولی به معنای واقعی کلمه بود. او در برخورد با مسائل جدید و مستحدثه نه منفعلانه آن‌ها را می‌پذیرفت و تبعیت کورکورانه می‌کرد و نه به سیره اخباریون بی‌درنگ آن‌ها را رد می‌کرد. تلاش او برای آشنا شدن با مباحث روز و مبادله افکار با روشنفکران دیدنی بود. حرکت او روی مرز الیتیسم و پوپولیسم، سهل و ممتنع بودنش را به همراه داشت که باعث می‌شد همگان از مباحث‌اش سود ببرند.
مطهری دو دهه پیش به شهادت رسید و ما در آشفته بازار امروز همچنان چشم به‌راهیم تا کسی این سقف را مرتفع‌تر کند.

لینک‌های مرتبط
ویژه‌نامه روزنامه اعتماد ملی درباره استاد مطهری pdf 1 -2 -3- 4
مطهرى اصلاح طلب يا محافظه كار، ویژه نامه سال 84 روزنامه شرق با مطالب خواندنی
صفحه شهید مطهری در ویکی پدیا
سایت شهید مطهری

| هادی | 12:22 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.