کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



برش‌هایی از نوزدهمین نمایشگاه کتاب و مطبوعات- بخش اول

بازدید از نمایشگاه کتاب و مطبوعات برای من تبدیل به یک سنت هر ساله شده که از اوجب واجبات است. امسال هم مانند سال‌های قبل این سنت را به جا آوردم. برداشت‌ها و مشاهداتم را در بند‌هایی می‌نویسم.
1-بر خلاف گفته‌های عده‌ای همیشه منتقد، نمایشگاه امسال منظم‌تر از سال‌های پیش بود. نه این که خیلی منظم و مرتب باشد. خیر، اما بازدید از غرفه‌ها آسان‌تر شده بود و ترافیک اطراف نمایشگاه روان‌تر از سال‌های پیش بود. حداقل من دست‌فروش‌هایی که اطراف خروجی و ورودی نمایشگاه CD می‌فروختند را ندیدم. اما باز هم بی‌نظمی دیده می‌شد. چیدمان تخیلی غرفه‌ها در سالن‌ها که کشف مبنای آن نیاز به تفکر دارد. غیب شدن برخی از غرفه‌ها بر خلاف گفته‌های مسئولین مدیریت سالن‌ها هم از این نظم بود. دفترچه ناشران که کمک بسیاری در پیدا کردن غرفه‌ها و بهینه‌سازی زمان می‌کرد، امسال چاپ و توزیع نشده بود.
2- آیا نمایشگاه کتاب جای خوبی برای خرید کتاب است؟ اگر جواب من را بخواهید، با توجه به بودجه محدود، خیر. شخصا در خرید کتاب علاقه‌ای به ریسک ندارم. چه بسیار کتاب‌هایی که خریده شد و لذتی از خواندنش برده‌نشد. در فرصت نمایشگاه هم نمی‌توان کتاب‌شناسی کرد. پس بهتر آن است که از قبل بدانیم که دنبال چه هستیم و حداقل ذائقه کتاب‌خوانی‌مان را بشناسیم. راهکار خودم برای این مشکل خواندن نقد‌های منتشر شده در مطبوعات است. همان کاری که در مورد فیلم‌های سینمایی هم انجام می‌دهم. با مطالعه نقد‌های مختلف می‌توان به جمع‌بندی و تصمیم‌گیری رسید.
3- صریح بگویم، ما مرعوبیم. در خرید کتاب مرعوبیم. در نمایشگاه می‌توان به وضوح این مرعوبیت را دید. دیدن اسم شریعتی، سروش، طباطبایی، دیهیمی و ... روی جلد یک کتاب، هر چه که باشد، ما را به خود جلب می‌کند. کتابی که چخوف، ناباکوف، کارور، کوندرا، سناپور، مستور، دولت‌آبادی و صاحبان شهرت دیگر به هر عنوانی جلدش را مزین کرده باشند، در زمره خوش‌شانس‌ترین کتاب‌هایند. ای بسا نویسندگان جوان و جویندگان نامی که خوش‌قلم‌تر و شیوا‌تر بنویسند. جرئت می‌خواهد تا کسی بابت نگاشته‌های گمنام‌ها پول بدهد و یا رسانه‌ای که رسانه‌ای کند نوشته‌هایشان را. ما براده‌هایی هستیم که جذب مغناطیس آهن‌ربایی نام‌های بزرگ می‌شویم.


ادامه دارد...

| هادی | 11:52 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.