کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



تحقق رویای کتاب ارزان قیمت

نمی‌دانم کجا این جمله را خواندم" آن‌ها که پول دارند کتاب نمی‌خوانند و آن‌ها که کتاب‌می‌خوانند پول ندارند." داستان بودجه و خرید کتاب افراد زیادی همین است. یا به قول علمی، خرید کتاب جایی در سبد هزینه خانوار ندارد. اما من دو تجربه در مورد کتاب‌های ارزان قیمت دارم.
دو سال قبل به همراه خانواده سفری به ارومیه داشتم. مسجد جامع ارومیه و بازارچه قدیمی آن کنار هم بودند. از بازارچه‌های قدیمی مشابه آن‌چه که در کاشان است. کنار مسجد خیابانی بود و در آن خیابان یک مدرسه علوم دینی هم که ظاهرا قدمت داشت، این مجموعه را کامل می‌کرد. در حین قدم زدن، به مغازه‌ای برخوردم که قفسه‌هایش تا سقف پر از کتاب بود. وارد آن‌جا شدم. مردی تقریبا پنجاه ساله صاحب آن‌جا بود. یک چهارپایه گرفتم و شروع کردم به گشتن. کتاب‌ها بدون هیچ نظمی روی هم ریخته شده بودند. همه جور کتابی می‌شد پیدا کرد. زبان اصلی، درسی، آموزش زبان و حتی ژورنال‌ها. در همان زمان، گونی‌های کتاب هم آورده می‌شدند و گوشه‌ای خالی می‌شدند. خلاصه این‌که دو روز بعد از ظهر آن‌جا بودم و توانستم شش جلد کتاب بخرم که سه تا مربوط به رشته تحصیلیم، یعنی عمران بود خریدم. آن پیرمرد هم قیمت را تقریبا حدود سه هزار تومان حساب کرد که برای آن کتاب‌های دست دوم و کمیاب خوب بود. البته آخرالامر به خاطر خاکی شدن، هزینه یک حمام کردن و شستن لباس هم متحمل شدم.
چند روز قبل هم به دعوت دوستی عزیز، به کتابفروشی در زیر زمین ساختمانی رفتم که هشت نه سال قبل تعطیل شده بود. کتاب‌ها قیمتی رویایی داشتند. دست اول و صفر کیلومتر هم بودند. بعضا نایاب بودند و یا نسخه‌های تجدید چاپ شده‌شان قیمتی دو‌برابر داشتند. کتاب‌های صد تومانی و سیصد تومانی به وفور یافت می‌شد. رمانی تاریخی با حدود ششصد صفحه و جلد گالینگور قیمتش چهارصد تومان بود. این بزم با تخفیف ده درصدی فروشنده تکمیل می‌شد. برای من که بسیار جالب بود و تا آن‌جا که جیبم اجازه داد خرید کردم.
وقتی به همراه دوستم، آن کتابفروشی را ترک می‌کردیم، از او پرسیدم" اگر یک روز فروشگاه لباسی با همین وضعیت که هشت سال قبل با اجناس داخلش بسته شده باشد و امروز با همان قیمت‌های هشت سال قبل بازگشایی شود، مردم چه استقبالی می‌کند؟"

فاجعه‌ی گرانی کتاب نوشته‌ای از کتابلاگ

| هادی | 9:34 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.