کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



روسپی‌گری صفات

استاد ببخشید!
سلام اقای مهندس. خوبی؟
دکتر! ببین چی می‌گم.
خرده‌دیالوگ‌های بالا از فرط کثرت همه‌مان زیاد شنیده ایم. القاب و عناوینی که لا تعد و لا تحصی در مکالمات روزمره‌مان خرج می‌کنیم بدون آن‌که توجهی شود که آیا مخاطب لیاقت حمل چنین صفاتی را دارد یا نه؟ مخاطب این القاب‌ هم بدش نمی‌اید تا به آن‌چه نیست، بخوانندش. این بیماری که اپیدمی جامعه ماست، و شاید حتی اپیدمی‌ تاریخی هم باشد، دامنگیر تمام گروه‌ها و طبقه‌هاست. از پایین‌ترین گروه‌های اجتماعی تا سطح مدیران و مسئولان مملکتی گرفتار آنند. حتی محیط‌های علمی(دانشگاهی و حوزوی) هم از این مرض مصون نبوده‌اند.
دانشجوی ترم اول مهندسی، دوستانش را آقای مهندس صدا می‌زند. مدرس دانشگاهی که حق‌التدریس است و آخرین مدرکش کارشناسی ارشد، از طرف نزدیکان و شاگردانش استاد یا دکتر خطاب می‌شود. طلبه جامع‌المقدمات خوان هم‌حجره‌ای‌اش را حضرت آیت‌الله می‌خواند. دیپلمه‌های فنی در بازار کار مهندس هستند. در تمام موارد فوق نه تنها امتناعی از جانب مخاطب بروز داده نمی‌شود، بلکه حتی دلش غنج هم می‌رود و کیفور شدن را می‌توان در وجناتش دید. البته حساب آنچه که مزاح است جداست.
از قول داریوش بر کتبیه‌ای چنین نوشته شده:" خدا این کشور را از دشمن، از خشکسالی و از دروغ نگاه دارد." دروغ علت العلل این نابسامانی‌هاست. دروغ است که شجاعت صداقت را می‌ستاند و بذر ترس می‌فشاند. اما در این مورد عوامل دیگری هم دخیلند همچون ریا و سالوس و غلو. امراض گروهی تاریخی ما که جلوه‌های روزمره آن در رفتارمان متظاهر است.
این رویه نتیجه‌ای جز تشتت نخواهد داشت و حتی در حوزه زبان و لغات می‌تواند باعث چندگانگی در معانی و مفاهیم شود. حتی عدالت هم خدشه‌دار می‌شود. مگر ابتدایی ترین تعریف عدالت این‌نیست که هر چیز در جای خود قرار گیرد؟
ما قوادانی هستیم که صفات را از هستی ساقط می‌کنیم و آنان را همچون روسپیان برای شهوت‌رانی مخاطب استفاده می‌کنیم.

پ.ن. نمی‌خاستم در متن اصلی نتیجه‌ای سیاسی بگیرم. می‌گویند" عادات السادات، سادات العادات" رفتار بزرگان، بزرگترین رفتار‌هاست. وقتی در جامعه کنونی‌ ما کسی مدعی ارتباط با ماورا می‌شود و خود را در حفاظی از نور می‌بیند و فضیحت کار وقتی بیشتر می‌شود که یک اسلام‌شناس و فقیه وی را دارای الهامات الهی می‌داند، آیا می‌توان بر عوام خرده گرفت که چرا چنین است؟
. تاملات دکتر حسين پاينده را در مقاله استاد کیست، بخوانید.

| هادی | 10:48 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.