کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



دعوای روشنفکرانه

ما در مقابل وقایع مختلف، حالات رنگارنگی به خود می‌گیریم. طبق قانون سوم نیوتن که در فیزیک است و می‌توان تعمیم‌اش داد، هر عملی عکس‌العملی دارد. هر دو این‌ها هم جالب و قابل تامل هستند.
برخورد مردم عادی شاید برای افرادی از جنس خودشان روزمره و متعادل تلقی شود ولی از نگاه یک ناظری که در فضا و محیط دیگری بزرگ شده و ریزه کاری‌ها و تفاوت ‌های زندگی‌اش را با آن‌ها می بیند، همین‌هاست که جالب می نماید. شاید این عاملی باشد که حس کنجکاوی شاهان و پادشاهان دیروز و امروز را برمی انگیزد تا به صورت ناشناس در جامعه حضور پیدا کنند و آن را بسنجند.
هر طبقه‌ای برخورد خاص خود را دارد. دو نفر که در یک سطح هستند بسته به این که از چه طبقه ای باشند برخوردشان متفاوت خواهد بود. ممکن است دست به یقه شوند یا این که بنشینند و گفت‌ و گو کنند. حتما دیده‌اید جایی در شهر که دعوایی رخ می دهد سریعا جمع می شوند. عده‌ای تماشا می‌کنند و بعضی‌ هم که جوانمردی‌شان گل می‌کند و می‌روند تا بلکه طرفین را جدا کنند. تماشاگران هم پیروزمندانه از این که چنین صحنه‌های اکشنی دیده‌اند مست و خرم نگاه می‌کنند.
اما دعوا‌های قشر فرهیخته هم حکایتی دارد. این‌ها که ادعای روشنفکری دارند باید هم جدلشان متفاوت از دیگران باشد. شاید هم در آخر گفتگو را بی حاصل بیابند و روشنفکری را بی‌خیال شوند و بخواهند مشت‌و‌مال را جایگزین گفتمان کنند. در مناظرات و مکاتبات جدلی این مردمان می توان متلک‌ها و طنز‌های زیبایی دید. هر چند شاید مرز ادب و احترام را زیرپا بگذارند و راه تخریب پیش بگیرند. البته می‌تواند جنبه آموزندگی داشته باشد و حقایقی را هم روشن کند. اما بیشتر مواقع یا این بحث‌ها فرسایشی شده و جز توهین از آن برداشت نمی‌شود یا این که بسیار تخصصی شده و غیر قابل فهم می شود.
نمونه های این مباحثات که رنگ ستیز می‌گیرند زیادند.به عنوان مثال، روزنامه شرق روز یکشنبه جوابیه دکتر حامد فولادوند به امید مهرگان چاپ شد.فولادوند در مقابل مهرگان از نیچه و ساختار فکری‌اش دفاع کرد یا بهتر بگویم جز چند سطر دفاع ، بقیه اش متلک‌های روشنفرانه بود. مثال‌های دیگری هم هستند مانند: مباحثات سروش-جهانبگلو ،‌ پیام یزدانجو-مهرگان ، کاشانی- باقی( در مورد 28 مرداد،مصدق و کاشانی) ، درخشان-شکراللهی و نمونه‌های دیگری که حتما سراغ دارید.
شاید اگر دعوایی کنار خیابان اتفاق بیافتد شما تغییری در سرعت حرکتتان ندهید و به راحتان ادامه دهید اما حتما عده‌ای هستند که به تماشای آن بنشینند. این دست درگیری‌های روشنفکرانه هم ناظران خاص خود را دارد.

| هادی | 11:52 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.