کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



کدام بازی برنده- برنده؟

ماراتن نهمین انتخابات ریاست جمهوری به حساس ترین نقاطش نزدیک می شود. آغاز زمان ثبت نام نامزدها و تردید های هاشمی به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین کننده نتیجه انتخابات بر التهابش می افزاید.در این چند ماه شاهد موضع گیری هوادارن کاندیداهای متفاوت و تشکیل ستاد های انتخابات آنان در استان های دیگر با نام دفتر ارتباطات مردمی بوده ایم.اما برخی در این بین هنوز سکوت اختیار کرده اند.
روزنامه شرق که بسیاری آن را وابسته به کارگزاران می دانند، در سرمقاله دوشنبه خود که به قلم محمد قوچانی، سردبیر این مطبوعه نوشته شد، نکات جالبی در بر داشت.وی پس از تبیین اوضاع کنونی انتخابات در یکی از مهمترین خطوط آن نوشته اعلام کرد که به هاشمی رای نمی دهد(البته در صورت حضورش در انتخابات) ولی خود را متعلق به طیفی از سیاسیون می داند که از حضور هاشمی در انتخابات دفاع می کند. و در ادامه با تحلیل خود حضور هاشمی را در انتخابات به معنای آغاز بازی است که بازنده ندارد و به اصطلاح خود بازی برنده-برنده است.
در این جا ذکر چند نکته را لازم می دانم:
1- ایشان بازی را برنده – برنده اعلام کردند. مطمئنا این اعلام با توجه به هدفی بیان شده است که آن هدفی سلبی است. دست نیافتن اقتدارگرایان رادیکالی که شورای شهر دوم و مجلس هفتم را به دست آوردند. از این منظر، در صورت حضور هاشمی قطعا آنان شکست می خورند و حاکمیت یکدست نمی شود. اما آیا هدف واقعا نرسیدن عده ای به قدرت اجرایی است؟ اگر بخواهیم هدف را گسترش فرهنگ مردمسالاری و افزایش آستانه تحمل قدرت در برابر نقد شهروندان و ... قرار دهیم، آیا آن بازی باز هم برنده – برنده خواهد بود؟ بنا به اعتقاد شخص محمد قوچانی که قائل به نقد عملکرد رئیس جمهور سابق ایران است، گمان نمی کنم هاشمی اگر همان هاشمی باشد بازی را تبدیل به بازی برنده – برنده کند.حضور شخصی که پایه های فکری دموکراتیک و نقد پذیر دارد، تضمین بیشتری برا ی برد دارد.
2- و اما مطلب دیگر این که حضور هاشمی کدام بازی را به برد تبدیل می کند؟ همان بازی را که تعداد شرکت کنندگانش پهلو به پهلوی تماشاچیان می زند؟ معتقدم حضور هاشمی تاثیر چندانی در افزایش مشارکت مردمی ندارد و آرا وی ثابت است.به واقع حضور وی با توجه به این که تا کنون برنامه ها و تیم کاری اش را معرفی نکرده ذهنیت رای دهندگان به عملکرد هشت ساله وی ارجاع داده می شود، شوقی در آرا خاموش برای شرکت ایجاد نمی کند.

با نوشته قوچانی موافقم که با حضور هاشمی رسیدن رادیکال های انحصار گرا ناممکن می شود ولی این هدف با دیگر نامزدها جامه تحقق بر تن خواهد کرد.اگر حضور هاشمی باعث ریزش بخشی از آرا سنتی محافظه کاران می شود، از آن طرف بخشی از آرا سنتی اصلاح طلبان را هم جذب خود می کند.هم آنانی که از کارشکنی های مخالفان اصلاحات خسته شده، و اکنون به دنبال یک چهره مقتدر می گردند. قطعا این بازی برنده – برنده خواهد بود در صورتی که بتوان آرا خاموش را جذب کاندیدایی کرد که جهت گیری دموکراتیک داشته باشد.

* * *

نسیم- نسل سوم یاوران معین- الپر خیلی فعالیت میکنه برای دکتر معین. امیدوارم موفق بشه.

حبیب مطلبی در مورد هاشمی نوشته که توصیه می کنم بخونید و اگر انتقادی دارید حتما بهش بگین.

| هادی | 9:25 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.