کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



کلاهبرداری تکمیلی

در کوران تبلیغات انتخاباتی نهمین دوره ریاست جمهوری، یکی از کاندیدا‌ها در پاسخ به سوای که در مورد جوانان بود و ظاهرا دغدغه آن روز همه کاندیدا‌ها و هدف همه آن‌ها بود، چنین گفت که این نسل از دوران کودکی‌اش با بحران همراه بوده است. آن زمان با بحران پوشک و شیر‌خشک درگیر بوده‌اند و همین طور پابه‌پای آن کودکان آمدند و به بحران‌های امروزی مسکن، اشتغال و ازدواج رسیدند.
ظاهرا پر بیراه هم نگفته بود آن کاندیدای محترم. در این بحران‌ها همواره اکثریتی هستند که زیر فشار آن آسیب می‌بینند و در مقابل اقلیتی هستند سودجو که که تهدید دیگران برایشان فرصتی طلایی است، تا بر اندوخته‌هایشان بیافزایند. اکر در گذشته احتکار پوشک و شیر‌خشک برایشان ثروتی می‌اورد امروز با بزرگ شدن آن بچه‌ها باید به دنبال منابع جدید گشت.
یکی از مشکلاتی که بیشتر جوان‌ها با آن روبرو می‌شوند، مسئله پذیرش در دانشگاه‌ها است. قبولی در دانشگاه، منتهای آمال عده‌ای است و حاضرند هر بهایی برای‌اش بپردازند. موسسات کنکور رنگارنگ با سیستم‌های مکاتبه‌ای، اینترنتی، جزوات آموزشی، امتحانات هماهنگ و کنکور‌های آزمایشی و هزاران ترفند دیگر برای خالی کردن جیب کسانی که به سردر دانشگاه خیره شده‌اند، به کار این عده آمد. در آشفته بازاری که همیشه تقاضا بر عرضه‌اش فزونی داشت و هر موسسه‌ای به محض تاسیس بیکار نمی‌ماند، این دعوای بین ادارات دولتی بود که متولی این موسات را مشخص نمی‌کرد. بعضی از موسسات کنکور تحت نام "کانون فرهنگی" به اعتبار کلمه فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی می‌گرفتند اما در حیطه وزارت آموزش و پرورش برای کنکور‌های سراسری و بیشتر کنکور کارشناسی فعالیت می‌کردند. در نهایت ارشاد به نفع آموزش و پرورش کنار رفت.
اما ظاهرا سودجویان این بار با توجه به این‌که آن دیپلمه‌های قدیم قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دارند و همچنین افزایش فزاینده شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد، آن را هدف خود قرار دادند. متولی این موسسات وزارت علوم و سازمان‌های تابعه آن مانند سازمان سنجش هستند.
سازمان سنجش سال گذشته چند موسسه کنکور کارشناسی ارشد را غیر‌قانونی اعلام کرد . یکی از این موسسات، تحت نام سنجش تکمیلی فعالیت می‌کرد که جزوات راهنما و سیر ثبت نام آن در ادارات پست قابل پی‌گیری بود. کلاس‌های آموزشی، برگزاری کنکور‌های آزمایشی، ارسال جزوات طبقه‌بندی شده و مشاوره از جمله خدمات این موسسه بود. تبلیغات گسترده‌ای سال گذشته برای این موسسه در صدا و سیما و در زمان‌های پربیننده(تبلیغات محیطی در سريال طنز پربيننده كمربندها را ببنديم) انجام شد. این تبلیغات حتی پس از اعلام غیر قانونی بودن این موسسات ادامه داشت اما شدت آن کمتر شد.
در سال جدید، موسسه غیرقانونی سنجش تکمیلی با همکاری صدا و سیما و در واقع در پوشش آن، موسسه سنجش سه را راه اندازی کردند که این بار از جانب دفتر آموزش‌‏هاي آزاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري غيرقانوني اعلام شد. صدا و سیما که ظاهرا طعم شیرین تجربه‌هایی همچون گزینه دو در کامش مانده بود بی‌توجه به نظر وزارت علوم کار خود را انجام می‌دهد. خدمات این موسسه جدید هم از باجه‌های پستی سراسر کشور انجام می‌شود. این کار صدا و سیما که به جای رسانه ملی بیشتر شبیه بنگاه‌های عریض و طویل اقتصادی شده، داد سایت بازتاب را هم درآورده است. این سایت در خبری آورده است: در حالي كه وزارت علوم، پيش از اين، مؤسسه «سنجش سه» را غيرقانوني اعلام كرده بود، يكي از مديران سابق صداوسيما كه به سمت معاون حقوقي وزارت علوم منصوب شده است، با حضور در برنامه «سنجش سه» به صورت تلويحي، اين برنامه را تأييد كرد.
ظاهرا با انتصاب مديرعامل سابق شركت «سروش» كه به تازگي به سمت معاونت حقوقي و پارلماني وزارت علوم، آقایان با خیال راحت می‌توانند پروژه‌ای را که سود سرشار میلیاردی برایشان در بر دارد را پیگیری کنند. البته باز هم در پربیننده‌ترین زمان‌ها، تلویزیون میزبان تبلیغات این کلاهبرداری جدید است. اگر شب‌ها برنامه طنز شب‌های برره را می‌بینید، به تبلیغات زیرنویس تلویزیون بیشتر توجه کنید.

| هادی | 9:11 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.