کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



تاخير

اين نوشته را ىر جمعه بيست هشتم اسفنى هشتاى و سه نوشتم و به علت ىسترسي نىاشتن به اينترنت امروز مي فرستمز ببخشيى كه بيات شد
* * *

صفحه گوگل را باز می کنم.کلمه وبلاگ را می نویسم و بعد هم کلید اینتر. حدود هفتصد هزار مورد پیدا می شود. این بار کلمه weblog را می نویسم و عددی چند برابر قبلی. 44800000
وبلاگ های فارسی در این چند سال رشد خوبی داشته اند به عبارتی محتوای زبان فارسی روی اینترنت را افزایش داده اند. هر لحظه که می گذرد بر تعدادی که با این وسیله ارتباطی آشنا می شوند، زیاد می شود. در این ساعت های پایانی سال 83 ، شما این سال را برای وبلاگ نویسان چطور دیدید؟
چند مورد از اتفاقاتی که در وبلاگ شهر فارسی رخ داد را تا آنجا که به ذهنم برسد اشاره می کنم.
1- شاید مهمترین رخداد سال گذشته، جدی شدن و سخت گیرانه تر شدن فیلترینگ سایت ها باشد.هدف سایت های غیر اخلاقی و پورنوگرافی، نتیجه سایت های خبری و وبلاگ های منتقدین سیاسی. از مواهب این فیلترینگ، ورزیده کردن کاربران و آشناتر شدن آنان با روش های متفاوت دور زدن آن بود.
2-عکس العمل وبلاگ نویسان در مقابل فیلترینگ شاید اتحادی عجیب را به وجود آورد که در شرایط عادی ناممکن بود. 200 وبلاگ فارسی به دعوت حسین درخشان در اعتراض به فیلترینگ سایت های اینترنتی به صورت نمادین در روز دوشنبه نام خود را امروز(نام یکی از سایت های خبری اصلاح طلب) نهادند و چند خبر از آن سایت را در وبلاگ خود منتشر کردند. این کار قدرت رسانهای وبلاگ را به نمایش گذاشت.
3- تشکیل کانون وبلاگ نویسان یکی دیگر از فعالیت ها بود. کانونی که بر سر تشکیل آن صحبت های بسیار انجام شد و سعی شد با اتخاذ دموکراتیک ترین روند اساسنامه اش به تصویب برسد. هر چند برخی با فلسفه وجودی آن مخالف بودند اما به هر حال آنان به راه خود ادامه دادند.
4-حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان در سر مقاله ای سایت ها و وبلاگ های مخالف و یا حتی منتقد را به خانه عنکبوت تشبیه کرد و با نام بردن از اول اسم برخی افراد آنان را مزدور شبکه سیا دانست.آیا بعد از این نوشته ها می باست منتظر اتفاقی بود؟
5- دستگیری عده ای از روزنامه نگاران که وبلاگ هم می نوشتند یا همان پرونده وبلاگ نویسان یکی از جنجالی ترین موارد سال قبل بود. در بین دستگیرشدگان حنیف مزروعی هم قرار داشت که حتی تلاش های پدرش هم نتوانست او را برهاند. بازجویی ها، شکنجه های سفید، اعتراف گیری و تواب سازی . اما با پیگیر های محمدعلی ابطحی معاون مستعفی رئیس جمهور مسئولان قضایی از ظلمی که بر ممتهمان رفته بود آگاه شدند.
6- برگزاری چند نشست اینترنتی در پالتاک در اواخر سال توسط وبلاگ نویسان دور جدیدی از تبادل اطلاعات بود. فضایی محترمانه و در عین حال جدی و خودمانی. شنیدن صدای کسانی که مدت ها نوشته هاشان را می خواندیم جالب بود.

این شش مورد حداقل مواردی بود که به ذهنم می رسید. اما خدمات وبلاگگ بیشتر از این چند تا است و اگر چیزی را جا انداختم متذکر شوید.

* * *

احتمالا این آخرین نوشته من در سال 83 در وبلاگ کومه خواهد بود.برای چند روزی دسترسی ام به اینترنت و کامپیوتر محدود خواهد شد. پس اجبارا از حالا عید نوروز و سال جدید را به همه تبریک می گم و صد سال به این سال ها. امیدوارم سال جدید سال خوبی برای همه باشه.
چند توصیه هم دارم. آجیل و میوه زیاد نخورید. مسواک زیاد بزنین. عیدی هاتون رو خودتون نگه دارین. پیک شادی هاتون رو خودتون مرتب حل کنید. مامان و بابا رو اذیت نکنین تا آرزو نکنن ای کاش تو عید هم برید مدرسه.
سال خوشی داشته باشید.

| هادی | 6:40 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.