کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



روز بتن

امروز، 16 مهر ماه، روز بتن نامیده شده است. بتن(به کسر با) مخلوطی است که از ترکیب آب، سیمان و مصالح سنگی تهیه می‌شود. البته این همه‌اش نیست. گاهی مواد افزودنی هم اضافه می‌کنند تا خاصیت‌هایش را تغییر دهند. به هر صورت این ماده ای که در چند ساعت اول نرم و شکل پذیر و حتی سیال است، بعد از فرآیند گیرش چنان سخت می‌شود که از آن برای ساختن برج‌ها و سازه‌های با اهمیت زیاد استفاده می‌شود. عمرش هم بسیار زیاد است طوری که چند نسل از سازندگان‌اش می‌توانند از آن استفاده کنند.
همانطور که سیمان، صالح سنگی و افزودنی‌های بتن گوناگونند، در نتیجه باعث می‌شوند بتن هم با کیفیت و خواص مختلف تولید شود که هر کدام کاربری خاص خود را دارند. بتن غلتکی( برای راه‌سازی و سد سازی)، بتن خود متراکم، بتن با مقاومت بالا، شاتکریت نمونه‌هایی از انواع بتن هستند. علم تکنولوژی بتن با توجه به متنوع بودن مواد تشکیل دهنده‌اش همواره در حال پیشرفت است.
برای ساختن بتن خوب باید پارامتر‌های زیادی را در نظر گرفت مانند: نسبت آب به سیمان، دانه بندی مصالح سنگی، اسلامپ بتن، کارآیی بتن و ... . اما از آن‌جا که بعضی از پیمانکاران و کارفرما‌ها کم طاقت اند، توجهی به این‌ها نمی کنند و بتن را مانند ملات آجرچینی تهیه می‌کنند. در نتیجه مقاومت بتن حداقل سه برابر کمتر می‌شود. بهتر است در سازه‌ها از بتن آماده استفاده شود که در کارگاه‌های مجهز تحت نظر مهندس و تکنسین مجرب ساخته شده باشد. اگر بتوان این فرهنگ را جا انداخت قطعا دیگر شاهد خسارات آنچنانی ناشی از زلزله در سازه‌های بتنی نخواهیم بود. البته بیشتر در سازه‌های مهم و پروژه‌های دولتی از این امکانات استفاده می‌کنند. سازمان نظام مهندسی باید ظوابطی وضع کند تا مهندسین ناظر و مجری و همچنین پیمانکاران موظف به استفاده از بتن آماده در ساختمان شوند.

این هم ادای دین به علم مهندسی عمران. بالاخره خواننده این وبلاگ باید متوجه شود که نویسنده‌اش یک مهندس عمران تازه فارغ‌التحصیل است.

گزارش روز بتن به روایت فارس نیوز - پايگاه اطلاع‌رساني شهرسازي و معماري
سایت انجمن بتن ایرانسایت سومین بزرگداشت روز ملی بتن

بتن ايران، يك پنجاهم استاندارد
پيامدهاي منفي توليد بتن غير استاندارد

| هادی | 4:02 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.