کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



ما و عاشورا

ماه محرم از راه رسید. ماهی که برای بسیاری یاد آور عزاداری است .و بسیاری هم این روش را می پسندند و خود هم همین کار را بیشتر می کنند. اما متاسفانه مانند دیگر کارهایمان که قشری هستیم این موضوع را که می تواند انسان را متحول کند را با دست خویش به نابودی می سپاریم. بعضی از مداحان که این روزها شمارشان از خوانندگان موسیقی پاپ هم بیشتر شده هر دروغ و مطلب کذبی را به عاشورا و امام حسین نسبت می دهند تا به قول خودشان جگر مردم را بیشتر بسوزانند و اشکی که رونق دکانشان باشد.عین اندیشه ماکیاولی که هدف وسیله را توجیه می کند. البته شخصا مخالف سبک ها و نوآوری های جدید در مداحی نیستم ولی با روند کنونی که سطحی نگری را شدت می بخشد و عقل را فرومی کوبد مخالفم.یکی از کتاب های مفید شهید مطهری حماسه حسینی است که در سه جلد تلاش شده است تا خرافه هایی که تاریخ عاشورا را تحریف کرده است را نشان دهد.البته این بلایی است که فقط بر عاشورا نازل نشده است بلکه گریبان دیگر وقایع تاریخی را گرفته حتی وقایع معاصر که در موقع خودش به آن هم می پردازم.آیت الله مکارم هم چندی قبل در این باره مطلبی گفتند ، در رد کسانی که از نام های نامناسب مانند هیئت دیوانگان حسین و .... استفاده می کنند و یا مثلا در عزاداری می گویند لا اله الا الحسین ، که بسیار مناسب و به موقع بود.
موضوع دیگر نحوه عزاداری است که در بعضی مواقع مشمئز کننده است.باز جای شکرش باقی است که قمه زنی را حرام اعلام کرده اند ولی باز در گوشه کنار مدعیان مسلمانی دست بردار نیستند و حتما امسال باز شاهد انتشار عکس های قمه زنی در اینترنت خواهیم بود.در این چند ساله مد شده که موقع سینه زنی لخت می شوند و سینه می زنند .ظاهرا هر چه محکمتر به بدنشان بکوبند ثواب بیشتر می برند .سال گذشته که مراسم سینه زنی با مداحی سعید حدادیان از تلویزیون پخش می شد ،از آنجا بیشترشان لباس تنشان نبود مانند فیلم های سینمایی خارجی تصویر کش می آمد یا در و دیوار را نشان می دادند.
من امسال هم مانند سال قبل در هیچ کدام از این دسته روی های خیابانی شرکت نمی کنم فکر می کنم دلیلش مشخص باشد چون هم مردان و هم زنان (البته نه همه ) که در این مراسم شرکت می کنند بیشتر برای عروسی می روند یا تماشای این که چه هیئتی علم را سریع تر می گرداند.از سال قبل یک هیئت در اعتراض به این سنت ها ی غلط در شهرمان درست شد که در هیچ شبی از مسجد بیرون نمی روند.البته امیدوارم از این قشری گرایی و سطحی نگری رها شویم.

| هادی | 7:44 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.