کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



احمدی‌نژاد و جهان بدون صهیونیسم

از صحبت‌های احمدی‌نژاد در همایش جهان بدون صهیونیسم پنج روز گذشته‌ است اما این سخنان و بازتاب‌هایش هنوز از توجه جهانیان خارج نشده است. رئیس جمهور ایران که در آن همایش از محو کردن اسرائیل از روی نقشه‌ها سخن گفته بود، علی‌رغم عکس‌العمل سریع کشور‌های غربی در روز قدس که دو روز بعد از آن سخنان بود، بار دیگر بر مواضعش تاکید کرد.
در کنار مواضع کشور‌های غربی، شورای امنیت سازمان ملل و احضار سفرای ایران در آن کشور‌ها که شامل کشور‌های دوست مانند ونزوئلا و کوبا هم می‌شد، موضع‌گیری داخلی در برابر این سخنان با تامل بیشتری صورت گرفته است. از آن‌جا که نخستین بار آرزوی محو و نابودی اسرائیل از سوی امام خمینی مطرح شده است، بسیاری از اهل سیاست ترجیح می‌دهند در لفافه این موضوع را مطرح کنند و تابوی آن را نشکنند و از جانب افراطیون به مخالفت با ایشان و مبانی انقلاب و نظام متهم نشوند. چرا که این اتهام هزینه گزافی را بر آنان تحمیل خواهد کرد. با این حال سید محمد خاتمی در سخنانی که به صورت غیر مستقیم احمدی‌نژاد را خطاب قرار می‌داد، خواستار آن شد که مسئولان در کلامشان تامل بیشتری به خرج دهند و سودای مسلمان کردن تمام جهان و تشکیل حکومت جهانی را از سر بیرون کنند و آن را به اهلش وانهند.
ایران و اسرائیل هر دو از اعضای سازمان ملل متحد هستند که تهدید هر کدام منجر به افزایش فشار جهانی بر دیگری می‌شود به خصوص ایران که در جهان هم‌پیمان قدرتمندی ندارد که بتواند به آن تکیه کند. مسئولان ایرانی در این موقعیت بایستی تصمیمی می‌گرفتند که هم اوضاع ایران در عرصه بین‌المللی از این وخیم‌تر نشود و هم این‌که پرنسیب و جایگاه خود را نزد افکار عمومی حفظ کنند. آن هم در شرایطی که از زمان در دست گیری دولت توسط احمدی نژاد کشور با بحران‌های رنگارنگی مواجه شده است و عدم تدبیر وی، بحث عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور هر چند با صدای ضعیف در بین مردم و برخی نمایندگان مجلس به میان می‌آید.
روز گذشته در ضیافت افطاری که در بیست و هفتم ماه رمضان در حضور رهبری انجام شد، رهبری به جنجال اخیر رسانه‌های غربی در مورد محو اسرائیل در صحبت‌های احمدی‌نژاد اشاره کرد و آن را خواسته ملت ایران دانست و در مجموع از رئیس جمهور حمایت تامی صورت گرفت. احمدی نژاد هم در صحبت‌هایش به صورت دیگری حرفش را تکرار کرد اما این بار به نقل از نیویورک‌تایمز در یک عقب نشینی خواستار برگزاری رفراندوم با حضور فلسطینیان شد. درخواستی که به نظر می‌رسد با ذائقه جهانی هم‌خوانی بیشتری داشته باشد. به نظر نمی‌رسد با این تلاش‌ها بتوان ضربه‌ای که احمدی نژاد به سیاست خارجی زده را جبران کرد و غرب هم به سهولت تهدید ایران را فراموش نخواهد کرد.
برخی شاید با توجه به تحلیل‌های موجود،انتظار داشتند در سخنان دیروز رهبری اشاره‌ای به بی‌تدبیری احمدی‌نژاد بشود و موقعیت کنونی ایران به وی یادآورد شود و نگرانی‌ها در مورد عدم کفایتش به او منتقل شود. اما با رجوع به گذشته و روند صدور حکم عدم کفایت بنی صدر نخستین رئیس جمهور ایران می‌توان به این نکته پی برد که در آن زمان هم امام خمینی تا جایی که ممکن بود حمایت کاملی از بنی صدر می کردند. این نکته را می‌توان در کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی دید. آن جا که با وجود صحبت‌های وی و دوستانش با امام در مورد بنی صدر، امام باز هم حمایت کاملی از رئیس جمهور به عمل می‌آوردند.
شاید از این تاریخ شاهد نظارت و کنترل بیشتری بر دولت نوپا و بی‌تجربه جدید باشیم و شاید هم کارد به استخوان برسد و فرجامی چون بنی‌صدر در انتظار احمدی‌نژاد باشد.

| هادی | 9:38 AM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.