کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



عید فطر

ماه رمضان به پایان رسید. فرصت ویژه‌ای را خداوند برای بندگانش در این ماه قرار داد. یک ماه تمرین برای امساک کردن و روی‌گرداندن نه فقط بر اطعمه و اشربه، بلکه بر دروغ و غیبت و عجب و ریا و رذایل اخلاقی. در مقابل انجام محسنات اخلاقی. این فرصت به پایان رسید. البته عید مبارکی هم بعد از این یک ماه هست که شادی را برای کسانی دارد که توانسته‌اند این امتحان الهی را پشت‌سر بگذارند. این عید خجسته باد.
* * *
این سال‌ها عید فطر و تعیین روزش یکی از دغدغه‌های مسلمانان شده است. ظاهرا علاوه بر پایان ماه این معزل به آغاز ماه رمضان هم سرایت کرده. مثل امسال که ماه رمضان نسبت بعه تقویم‌ یک روز زود‌تر شروع شد. اما تمام شدن‌اش حکایت دیگری دارد. تا الآن که مراجعی مانند آیات عظام صانعی، بهجت، فاضل لنكرانی و صافی گلپایگانی ،امروز پنجشنبه را عیدفطر اعلام کردند. کشورهای مسلمان هم در یکی از سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و یا جمعه عید اعلام کردند. اکثریت کشورها هم پنجشنبه را عید گرفته‌اند.( امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر، اردن، فلسطین، یمن، الجزیره، سودان، تونس، پاکستان، افغانستان، مالزی، عمان، مراکش، سومالی، آفریقای جنوبی و لبنان)
در کشور ما هم ظاهرا بحث حکم حکومتی و حاکم اسلامی در اینجا رعایت می‌شود و رویت ماه حتما باید به تایید ولی‌فقیه برسد. بعضی هم معتقدند که هر کسی باید به مرجع‌ تقلید‌اش رجوع کند. جدای از این مباحث با توجه به این‌که توصیه فراوانی به حفظ وحدت در جهان اسلام می‌شود، بهتر است برای این ناهمگونی چاره ای اندیشید.
من هم بر سر دو راهی به قول علما به قصد رجا امروز را روزه گرفتم. البته خوفی هم دارم از آنجا که روزه گرفتم در روز عید فطر حرام است. الپر و مانا مهر هم همیتن مشکل را دارند.
به قول مانا مهر: نازینین ماه! ما اگر بخواهیم روی ماهتان! را ببینیم آنهم طوری که برای عموم جماعت روزه دار اثبات شده باشد چه باید بکنیم؟!!!
امسال ظاهرا نماز عید فطر دیگری توسط روشنفکران دینی به امامت آقای کدیور هم برگزار می‌شود. من که نیستم ولی اگر رفتید جای من را خالی کنید و حتما گزارش و عکس برای وبلاگتان بگیرید.

| هادی | 3:44 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.