کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



ساخت و ساز در شمال

شمال به خاطر طبیعت زیبایی که دارد همیشه مورد توجه بوده و فاصله تقریبا نزدیک با تهران شمال رو به یکی از مراکز تفریحی تبدیل کرده است.دریا و ساحل زیبا کوه و ییلاقات متنوع و جاذبه های دیگه باعث جذب توریست میشه. حتی خیلی از افراد در فکر تهیه ویلایی در این منطقه هستند تا در طول سال در هر زمان که اراده کردند بتوانند از آن استفاده کنند. همین خواسته باعث به وجود آمدن ویلاهای پراکنده و بعد از آن مجتمع های ویلایی یا همان شهرک های ساحلی شده است. این شهرک ها که معمولا در یک محیط مجزا از روستا ها و شهرها هستند تا ساکنین آن آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند این روز ها در حال زیاد شدن هستند .البته آسیب هایی را هم دارند مانند اشغال ساحل دریا، زمین خواری ، خرید زمین با قیمت ناچیز و فروش آن پس از دیوارکشی و قطعه بندی به چندین برابر قیمت که همه جای صحبت دارند ولی بحث من چیز دیگری است. شاید رونق بازار ساخت وساز باعث افزایش بازار کار و حل این معضل البته به صورت مقطعی شود اما کیفیت این سازه ها هم باید مورد توجه باشد
چند روز قبل به شهرکی سر زده بودم تا نحوه اجرای عملیات ساختمانی آشنا بشم.اما آنچه دیدم تعجب آور بود.نمی دونم شاید من زیاد در کتاب غرق شدم و فکرم خیلی پاستوریزه بود و از دنیای کار اجرایی اطلاع نداشتم یا اونها خیلی پرت بودن و هر جور می خواستن می ساختند.ستون ها و تیر های کرمو ،دهانه های زیاد ،میله گرد های اضافی و یا کم، بتن نامرغوب،خاموت های بیرون زده از بتن و صحنه های دیگری که باعث سرافرازی علم مهندسی عمران می شد. البته قبلا از تفاوت بنیادین کار تئوریک دانشگاهی و کار اجرایی شنیده بودم ولی آنچه دیدم تضاد بود نه تفاوت.شاید در خیلی از جا ها همچین کار هایی بشه ولی واقعا آدم رو نگران میکنه.چون خریدار اون ویلا به آنچه که می بینه قناعت می کنه و پول کلانی هم می پردازه .خریدار هیچ وقت نمی دونه که مثلا ستون چه طور اجرا شده در واقع اعتماد میکنه و این کار کارفرما یا مهندس ناظر جدای از مسئولیت قانونی یک خیانت انسانی هم هست.جالب اینجاست که وقتی با یک نفر از مسئولین اون شهرک صحبت می کردم و اشکالات رو متذکر می شدم به من گفت اونی که شما خوندین تو کتابا خوبه و بعد هم گفت که کل سیستم بیمار و ناکارآمده.با فرض صحت این ادعا ظاهرا این شهرک ساز عزیز فراموش کردن که امثال من و شما این سیستم رو می سازیم و اگر به مسئولیت خودمون درست عمل کنیم و حداقل ها رو رعایت کنیم هیچوقت بعد از زلزله ای مثل بم یا رودبار احساس پشیمانی نمی کنیم.مطمئنا رعایت کف ملاحظات مهندسی ساختمان هزینه بر نیست و فقط کمی نظارت بیشتر می خواهد
***********
الان که دارم این مطلب رو پست می کنم حسین رضا زاده اولین مدال طلای المپیک آتن رو بدست آورد

| هادی | 11:40 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.