کـومـه [code:1]
[/code:1] [code:1][/code:1]

کـومـه

<وب نویسه هایی از فرهنگ, سیاست و اجتماع>

خانه    | پست خونه   |   | XML    |



می‌روم تا...

بالاخره نوبت من هم شد. باید رفت.
می‌روم تا مرحله جدیدی از زندگی را تجربه کنم. قسمتی که به قول معروف از شیرین‌ترین دوره‌های زندگی است.
می‌روم تا آغازی باشد برایم که از زندگی 22 دو ساله قبلی‌ام فاصله بگیرم.
شتری که سابقا دم در هر خانه‌ای می‌نشست، اکنون خبر از نوبت می‌دهد.
می‌روم تا به باور برخی مرد شوم. نمیدانم. شاید نبودم.

| هادی | 12:34 PM |

|




پایان فوتبال ایرانی در آلمان 2006

فوتبال‌دوستان ایرانی از این به بعد با خیالی آسوده ادامه بازی‌های جام را پی‌می‌گیرند. تیم ایران در سومین حضور خود در رقابت‌ها یادآور اولین دوره حضور خود بود. دریافت‌ها و تجربه‌های شخصی خودم را به شماره این‌جا می‌آورم.
1- فوتبال‌ما اختلاف بسیار با فوتبال جهان دارد. در یک حکم کلی‌تر فوتبال آسیا در این وضع به سر می‌برد. تیم‌های آسیایی چهره ضعیف و آماتوری از فوتبال نشان دادند. عاملی که باعث شد برخی ادعا کنند که سهمیه این قاره از جام کم شود.
2- تیم ایران تیمی بود که فقط یک نیمه خوب بود. ضعف بدنی مشهود بود. بازیکنان توانایی دویدن 90 دقیقه‌ای نداشتند. بازیکنان اکثرا بی‌رمق و خسته و یا بی‌انگیزه بودند.
3- کادر مربیان تیم مانند سری بود که با بدنه خود که بازیکنان تیم باشد همخوانی نداشت. توقف حدود هشت ساله سرمربی در ایران باعث شد که هم از علم روز فاصله بگیرد و هم عنصر شجاعت در تصمیم گیری را از دست بدهد. تیم در تعریف هدف دچار اشتباه شده بود. هدف نهایی ما صعود به جام جهانی بود که به آن رسیدیم و برای بعد از آن برنامه‌ای نداشتیم و امریکا هم با ما همگروه نشد تا انگیزه سیاسی باعث تهییج ما شود. هدف این بود که در جمع 32 تیم، در گروه خود شکست مفتضحانه نداشته باشیم. تعویض‌ها و تاکتیک ثابت مربی از همین مسئله سرچشمه می‌گرفت.
3- جو دوستی در عین رقابت بین بازیکنان همراه نبود. زیرا اصولا رقابتی در کار نبود. پست‌ها مشخص بود و بازکنان هم معین. عملا نیمی از بازکنان تیم کنار گذاشته شدند و در حد یا تمرینی در تیم حضور داشتند. با گذشت زمان از درگیری‌های بین بازکنان و کادر فنی و دیگر عوامل بیشتر هم خواهیم شنید.
4- منتقد خود را دشمن نخوانید، حتی در فوتبال. رئیس فدراسیون سویه خصمانه‌ای با مطبوعات و رسانه‌ها گرفت. رسانه‌هایی که قطار‌های سریع‌السیری هستند که فاصله عرش تا فرش را یک‌شبه برای مسافرانشان طی می‌کنند. خود را عقل کل دانستن و در دهان منتقد زدن نتیجه بهتری نخواهد داشت.
5- بیشترین کسی که از شکست تیم ملی سود برد کسی جز علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی نیست. اختلافات شخصی او با دادکان حتی پای احمدی‌نژاد را هم به وساطت باز کرد. شاخ و شانه کشیدن‌های دو رئیس نتیجه خوبی برای دادکان نداشت چون قبل از این‌که خودش کنار برود با دستور علی‌آبادی قبل از این‌که حتی به ایران بازگردد عزل شد.هر چند از نظر من اثباتی بود بر روحیات انتقام جویانه غیر مدیریتی علی‌آبادی که من را بیشتر از هر کسی یاد رضا خان می‌اندازد. یک نتیجه مهم. حریفت را خوب بشناس و صبر کن.
6- حرف‌های و انتقادات خود از تیم و وابستگان تیم را در موقع مناسبی مثل جام‌جهانی مطرح کنید. موقعی که حسابی هوا غبارآلود است و همه نگاه‌ها به یک سمت است. می‌توانید از بت‌های انتقاد ناپذیر با هر زبانی که خواستید در این ایام صحبت کنید. برای فعالیت سیاسی هم زمان مناسبی است.
7- برای پر شدن این شماره آخر هم یک توصیه: برای هر گلی که تیمتان می‌زند بیخود بلند داد نزنید. صدایتان می‌گیرد بد فرم.

| هادی | 7:00 PM |

|




سالگشت شریعتی

مطلب خاصی در مورد سالگرد دکتر شریعتی نتوانستم آماده کنم. چند لینک می‌گذارم اینجا تا جبران شود.

سایت آثار دکتر شریعتی
ویژه نامه شرق در سال 83 در مورد دکتر شریعتی
ویژه‌نامه مجله الکترونیک شرقیان در مورد دکتر شریعتی
بازگشت به شریعتی وارونه- نوشته از دکتر کاشی
کیست این شریعتی؟ از صادق جم
تفکر انقلابي"غيردموکراتيک"شريعتي عامل ناکامي اصلاحات- مصاحبه روزنا با احسان نراقی

| هادی | 1:26 PM |

|




ایران+پرتغال

شاید عده‌ای امروز انتظار پیروزی تیم فوتبال ایران بر پرتغال را داشتند. به قول
معروف روی کاغذ برد پرتغال مسلم بود اما نمی‌شود روی این‌طور محاسبات زیاد
حساب کرد. نمی‌خواهم ژست ناصحانه و آگاهانه از این پیروزی بگیرم و به آن شیخی
که از کرامتش اعتراف به شیرین بودن شیره پس از خوردن‌اش است، بمانم. من هم
مثل همه ایرانی‌ها آرزوی موفقیت تیم فوتبال را دارم حتی مقابل برزیل. اما افزایش
توقع مردم توسط رسانه‌ها این توهم را دامن می‌زند که ما توانایی گرفتن تساوی و یا
حتی برد در برابر پرتغال را داریم. از تیمی مانند ایران که هنوز در دام سالاری های
مختلف است چه انتظاری می‌توان داشت؟ تیمی که نه سرمربی هم‌کف خود دارد، نه
بازی‌های تدارکاتی خوبی برگزار کرد، نه بدن‌سازی و تمرین و مسائل پشت
پرده‌دیگری که کم‌کم فاش خواهند شد.
از نظر من در بازی امروز ایران-پرتغال، در تیم ایران حسین کعبی بهترین بازیکن
تیم بود. دوندگی و جنگندگی مثال زدنی چشمگیری داشت که تحت تاثیر نام‌های بزرگ
مقابل‌اش قرار نگرفت و هم‌چنین قد و بالای بزرگ حریفان. سمت راست ایران با
حضور مهدوی‌کیا و به ویژه کعبی بسیار عالی توانست جلوی کریستیانو رونالدو و
فیگو را بگیرد. بامزه‌تر این‌که کعبی با کف‌پایش یک یادگاری هم روی صورت فیگو
گذاشت. خیلی جالب بود صحنه‌ آهسته برخورد فیگو و کعبی. انگار کعبی در هوا
پرواز می‌کرد با آن جثه ریزش. جسارت کعبی جالب بود. یک چیز دیگر هم جسارت
عادل فردوسی پور است. در بازی با مکزیک از تعویض نکردن دایی انتقاد کرد و این
بازی هم در پایان هم از جام‌جهانی خداحافظی کرد و هم از برانکو.
بازی تمام شد و به قول گزارشگران تلویزیونی، این منابع سرشار امید، بر تجربه
بازیکنان ما افزوده شد. بازی آخرع برای ما تشریفاتی و برای آنگولا حیاتی است.
آنگولایی که اولین حضورش در جام جهانی بسیار شایسته بود. امیدوارم که....نه. دیگر امیدوار هم نیستم.

تصاویری از بازی
تصاویری از اختلاط ورزش و سیاست به همراه تاسف

| هادی | 11:42 PM |

|




نگاه پدر

رابطه پدر و فرزندی از دیرپا‌ترین و کهن‌ترین ارتباطات بشری است. اگر حضرت آدم را اولین انسان بدانیم، رابطه آدم با هابیل و قابیل به عنوان فرزندان خود، نخستین ارتباط بین نوع بشر بوده است. آدم اولین انسانی بود که تنها تجربه پدر بودن را به همراه داشت و نسل‌های پس از او تا به امروز در حالتی طبیعی و غالب دو تجربه فرزند بودن و پدر بودن را به ترتیب در گذر عمر خود تجربه می‌کنند.
فرزند بودن اما شرایط خاص خود را دارد که در پس آن مسئولیت‌هایی به همراه خواهد داشت و پدر بودن هم به همین صورت. در متون دینی هم به وظایف متقابل فرزند و والدین(اعم از پدر و مادر) ذیل عنوان حقوق اشاره فراوان شده است. بخشی از این حقوق را از رساله حقوق آیت‌الله منتظری در اینجا ذکر می‌کنم.
"حق پدر و مادر آن است که فرزند بداند آن‌ها برای او زحمت بسیار کشیده و برای تربیت و پرورش او آسایش و راحتی خود را فدا کرده‌اند، پس فرزند همواره باید پدر و مادر خود را محترم بدارد.......امام صادق(ع) فرمودند: سه چیز است که خداوند تخلف از آن‌ها را به هیچ کس رخصت نداده: نیکی و احسان به پدر و مادر هر چند آنان فاسق و فاجر باشند، از جمله آن‌هاست....پیامبر اکرم(ص) به مردی که از حق فرزندش سوال نمود فرمودند: نام نیکو بر او بگذار و او را خوب تربیت کن و در جایگاه خوبی قرار بده."
در قرآن هم به احسان با پدر و مادر، به ویژه مادر توصیه شده است.(و وصینا الانسان بوالدین احسانا) بحث من اما فارغ از این مسائل و دستوراتی است که تکلیف‌وار باید آن‌ها را انجام داد.
بازگردیم به همان داستان آدم و پسرانش. نگاه حضرت آدم از جایگاه پدر به دو پسرش بنا به تکلیف الهی این بود که با اختیار یکی از آن دو سلسله رسالت را امتداد بخشد. نگاه پدر اما به همان نگاه تکیف‌وار محدود نمی‌شود. می‌توان رگه‌های مختلف امیال و نفسانیات پدرانه را در آن نگاه تجزیه کرد. هر پدر بنا به دوره فرزندی، جوانی و دیگر مراحلی که از سر می‌گذراند تجربیات تلخ یا شیرینی دارد که می‌خواهد به هر صورت و با هر ابزاری فرزندش را به تکرار آن تجربه شیرین ترغیب کند و او را در آن مسیر قرار دهد و هم از تکرار تجربه تلخ خودش توسط فرزندش جلوگیری کند. پدر اگر زندگی ناکامی داشته باشد، بیشتر حسرت زندگی فرزندش را می‌خورد اگر او را غفلت زده بیابد و اگر تجربه زندگانی‌اش مشحون از موفقیت‌ها و کامیابی‌ها باشد، حتی آمرانه می‌خواهد فرزندش همان راه را بپیماید. اگر پدری در زندگی‌اش به آن‌چه می‌خواسته و آرزویش را داشته دست نیافته است، زندگی پسرش را فرصتی می‌بیند تا از طریق امتداد خودش به آن برسد. پسر آینه تمام نمای خواست پدر است. جایی خوانده بودم پسر زندگی را از نقطه‌ای آغاز می‌کند که پدرش در آن متوقف شده.
تلاش پیامبران برای تربیت فرزندان به عنوان پیامبر بعدی، تلاش پادشان برای تربیت شاهزاده‌ برگزیده به عنوان شاه بعدی تحت عنوان ولیعهد، تلاش اهل علم برای تربیت فرزندان به عنوان حاملان علم پس از آن‌ها و هزاران نمونه دیگر از همین نگاه سرچشمه می‌گیرد. در این بین آن‌چه اکنون در خاطر دارم نگاه جالب سنت آگوستین به فرزند پسرش است. این قدیس تحت تعالیم مسیحیت، فرزندش را میوه شهوت‌رانی و گناهکاری دوران جوانی‌اش می‌داند. البته این میوه ناخواسته او می‌میرد.
هوراس می‌گوید آن‌که کمبود دارد آرزو‌های بسیاری دارد. این نوشته را با سوال تمام می‌کنم. پدر بما هو پدر تا چه حد حق تعیین مسیر زندگی فرزندش را دارد؟ می‌تواند فرزندش را پی ناکامی‌های خودش بفرستد؟

پ.ن. این نوشته نگاه یک فرزند است که هنوز موضع پدرانه را تجربه نکرده و طبعا نگاهی یک‌سویه دارد. پس تشکیک در آن بلامانع بلکه ستودنی است.

| هادی | 12:28 PM |

|




ایران-مکزیک، شگفتی سقط شده

دیروز روزی بود که آرزو کردم ای‌کاش فوتبال فقط یک نیمه داشت، آن هم فقط نیمه اول. تیم ملی ایران در مقابل مکزیک نیمه اول را آن‌قدر خوب بازی کرد که حتی به بردش امیدوار شدیم و شگفتی سازی تیم ملی ایران را باور کردیم. اما نیمه دوم نقایص ما و ذکاوت مربی آن‌ها در تعویض‌ها باعث شد تا این شگفتی ناقص بماند و متولد نشده، سقط شود.
ضعف خط دفاع که از بازی‌های معدود تدارکاتی کاملا مشخص بود بیشتر نمود داشت به طوری که با گل دوم شیرازه تیم از هم پاشید و پذیرای سومین گل بودیم در حالی که مدافعان تیم ایران به خیل تماشاگران ورزشگاه فرانکن پیوسته بودند با این تفاوت که در مستطیل سبز ایستاده بودند.
دیروز نیمه دوم نیمه لاولپه بود. مربری مکزیک که دو تعویض انجام داد و یکی دیگر که ناخواسته بود. اما برانکو فقط تماشا کرد. دیروز ثابت شد که تا مربی شجاع نباشد کاری از پیش نمی‌رود. وقتی تیمی حمله نکند گل خوردنش قطعی خواهد بود. آنچه این روزها مشهود است بازتولید سلاطین در فوتبال ایران است. کسانی که ظاهرا جز با تابوت از زمین بیرون نخواهند رفت.
برای تنوع و تمدد اعصاب تصاویر حاشیه این مسابقه را ببینید.

| هادی | 2:02 PM |

|




چهارمین دوره انتخابات نظام مهندسی

فردا، 22 خرداد 1385 چهارمین دوره انتخابات نظام مهندسی در سراسر کشور
برگزار خواهد شد. صنف مهندسان چه در دوره دانشجویی و چه در دوران پس از
فراغت از تحصیل از فعالان جامعه بوده‌اند. دانشکده فنی دانشگاه تهران و دیگر
دانشگاه‌های صنعتی کانون تحولات سیاسی اجتماعی بوده‌اند. اما این قشر فعال در
انتخابات صنفی خود بنا به دلایل مختلف چندان نمودی ندارند.
انتخابات فردای نظام مهندسی از هفت رشته عمران ، معماري ، نقشه برداري ، ترافيك
،شهرسازي تاسيسات برق و تاسيسات مكانيكي تشکیل می‌شود. مهمترین معضلی که
در گفته‌های دست‌اندرکاران مشخص است دخالت وزارت مسکن و شهرسازی در این
تشکیلات است که حتی باعث شده این تشکیلات که ساختار ngo دارد به یک سازمان
دولتی تبدیل شود . این دست‌اندازی باعث کم توجهی و حتی رویگردانی مهندسان از
معدود تشکیلات صنفی خود می‌شود و دید آن‌ها را نسبت به آن حتی تا محلی برای
دریافت حق امضای نظارت تنزل می‌دهد. متاسفانه نگاه وزارت مسکن به نظام
مهندسی بیش از بازوی اجرایی نیست و آن را جزیی از تشکیلات پایین دستی خود
می‌داند. همین امر باعث شده است تا در سال‌های اخیر تشکل‌هایی موازی در کنار
نظاممهندسی تشکیل شود تا از حداقل حقوق این صنف دفاع کند. طبق آمار در آخرین
دور انتخابات از 43هزارنفر عضو سازمان نظام مهندسی حدود 3 هزار و 900 نفر در
انتخابات شرکت کردند . در سال 83 تعداد اعضا 93 هزار نفر بوده که اکنون یقینا با
توجه به انبوه فارغ‌التحصیلان بیش از صدو بیست هزار نفر خواهد بود. امیدوارم که
دخالت‌های دولت در این سازمان کاهش یابد تا شاهد تشکیل یک ngoحقیقی تخصصی
باشیم. اما نگاه شدیدا خوشبینانه مديركل دفتر سازمانهاي مهندسي و تشكلهاي حرفه‌ای
وزارت مسكن و شهرسازي جالب است آن‌جا که می‌گوید: بالغ بر ‪ ۱۱۰‬هزار نفر
مهندس در چهارمين دوره انتخابات نظام مهندسي ساختمان كشور مشاركت مي‌كنند.
در این انتخابات شاهد ائتلاف‌هایی نیز بوده‌ام که گامی مناسب خواهد بود و البته
تبلیغات رقیقی هم انجام شده است. در تهران هم حزب سیاسی آبادگران جوان لیست
جداگانه‌ای
برای این انتخابات صادر کرده که ظاهرا بنای تسخیر این نهاد صنفی را
دارند. شخصا ورود یک حزب صرفا سیاسی به یک تشکیلات مطلقا صنفی را مضر
می‌دانم و آن را سنگ‌بنای آغاز برخی اختلافات می‌دانم که ممکن است حتی به
اضمحلال نظام مهندسی بیانجامد.

سایت نظام مهندسی
نظام مهندسی یا معضل مهندسی- مقاله‌ای جامع از مهندس مهدی وجودی
مهندسان با سازمان نظام مهندسی قهر کرده اند.
عضو هيئت مديره انجمن شركتهاي ساختماني در گفت‌وگو با فارس:
نقش وزارت مسكن در سازمان نظام مهندسي به تصدي گري تبديل شده است

بهاءالدین ادب: درصد مهندسان در انتخابات قبلي سازمان نظام مهندسي شركت كردند .

پ.ن. امروز بازی ایران و مکزیک است. امیدوارم نتیجه آبرومندانه باشد. اگر مکزیک را ببریم یک جشن اساسی بعد از بازی خواهیم داشت. البته نه در خانه بلکه در خیابان‌ها. عکاس‌های حرفه‌ای و آماتور دوربین‌ها را آماده نگه دارند.

| هادی | 1:02 PM |

|




جام جهانی آلمان 2006- استادیوم نورمبرگ

این روز‌ها تب جام جهانی بالا می رود. بعضی از وبلاگ‌نویس‌ها تیم‌های محبوبشان را حمایت می‌کنند. من هم قصد دارم در این نوشته و نوشته‌های بعدی به ورزشگاه‌هایی که تیم ملی ایران در آن‌ها بازی دارد بپردازم.

نورمبرگ-Nuremberg
استادیوم فرانکن (Frankenstadion) در شهر نورمبرگ، میزبان نخستین بازی ایران در جام جهانی آلمان-2006 است. بازی بین تیم‌های ملی ایران و مکزیک که در روز یک‌شنبه 21 خرداد در ساعت 30/19 به وقت تهران آغاز خواهد شد.
در سال 1928 این استادیوم ساخته شد و با هزینه 56 میلیون یورو در آوریل 2005 تکمیل شد. از مهمترین اقدامات انجام شده در بازسازی این ورزشگاه، احداث ساختمانVIP سه طبقه برای مهمانان ویژه و گروه رسانه‌ای می‌باشد.همچنین سیستم صوتی و تصویری این ورزشگاه یکی از عالی‌ترین سیستم‌های موجود در بین دیگر ورزشگاه‌ها به شمار می‌رود. ظرفیت این استادیوم 41926 نفر می‌باشد. فاصله استادیوم تا فرودگاه شهر نورمبرگ 12 کیلومتر است.



نورمبرگ آنلاین
صفحه مربوط به فرانکن در stadium guide
استادیوم فرانکن در ویکی‌پدیااستادیوم فرانکن در yahoo world cup
سایت رسمی استادیوم
نقشه ماهواره‌ای استادیوم فرانکن
نقشه دیگری از استادیوم فرانکن
تصاویری از امکانات استادیوم

منبع-ماهنامه راه و ساختمان، شماره27

| هادی | 12:04 PM |

|




لینک‌آباد

مستند "خمینی روح خدا - فرمانده کل قوا " به کارگردانی "محمد دبوق" مستند ساز لبنانی به همت شبکه المنار لبنان مستندی ۱۰ قسمتی ساخته که همین روزها نیز در شبکه المنار در حال پخش است. معرفی حامد از این مستند.
تصویر احمدی‌نژاد در حال سخنرانی در مراسم سالگرد امام- ایسنا
ازآقا روح الله تا امام خمينى - محمد قوچانی
سخنرانی رهبری در سالگرد امام خمینی- ایسنا
تصاویر BBC پیرامون سالگرد امام خمینی تحت عنوانRemembering Khomeini
ايران شروط آمريکا برای مذاکره مستقيم را نپذيرفت.
پيشنهاد مذاکره مشروط آمريکا به ايران؛ بازی دو سر برد برای کاخ سفيد .
بازتاب سخنان مقام رهبری در سالگرد امام خمینی در مورد تهدیدات امریکا(انگلیسی) 1- 2
اهانت تفرقه انگیز روزنامه ایران به آذری‌زبانان کشور نشانه حماقت نویسنده و فرصت‌طلبان می‌باشد(عکسی از فتوغراف حنیف ).

| هادی | 7:35 PM |

|




کاسبی جدید

دیروز داشتم مسیر تا خانه را قدم می‌زدم. در عوالم خودم بودم که ناگهان یک نفر از کوچه کناری، جلوم آمد و در مسیر من راهش را ادامه داد. یک لحظه که صورتش را دیدم، از آن چهره‌هایی بود که داد می‌زد معتاد است و از علاقه‌مندان مفلس بساط حقه و فور که دنیایی را می‌تواند از سوراخ وافور دود کند و به هوا بفرستد. صورت ژولیده‌اش را می‌دیدی انگار می‌کردی که مدت‌هاست رنگ آب ندیده. لباسش هم به وضع‌اش می‌خرد و به قولی همه چیزش به همه چیزش می‌امد. راه که می‌رفت مثل آونگ تلوتلو می‌خورد. نه در حدی که تعادل نداشته باشد اما مشخص بود در قدم برداشتن چندان اختیاری نداشت. همین‌طور که جلو‌ام می‌رفت می‌دیدم که گاهی سربرمی‌گرداند و چیزی را با آن چشمان بی‌فروغ‌اش می‌کاود. چند بار که تکرار کرد براق شدم تا ببینم پی چی‌است؟ عین آدمی که شرطی شده باشد هر صندوق صدقاتی که می‌دید، سرش را برمی‌گرداند. تا این که مشغول یکی از آن‌ها شد.
زیاد شنیده بودم که معتاد‌‌ها شب‌ها به گورستان می‌روند و قاب‌های آلومینیومی بالای سر قبر‌ها را می‌کنند و بعد آب می‌کنند تا مواد بخرند. ارتزاق از گور اموات. اما این یکی جدید بود. فلاکت و بدبختی و احتیاج کار را به جایی رسانده بود که این معتاد در کنار هر صندوق‌ها صدقاتی توقف می‌کرد و شکاف آن را وارسی می‌کرد تا اگر اسکناسی در آن شکاف گیر کرده بود، به چنگ آورد.
همین.

| هادی | 12:20 PM |

|




:لینک دوستان:


.:: تیتر آخرین اخبار ::.